Ο ΔΙΑΝΟΟΥΜΕΝΟΣ ΚΑΙ Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ

.

.

.Καστοριαδης: Οι Διανοουμενοι και η Ιστορια http://wp.me/P1lvWO-T0
[ Ο Θρυμματισμενος Κοσμος | σελ. 120-22 | pdf – http://is.gd/UThROX  ]
.

.«…Ο Πλατων ειναι εκεινος που εγκαινιαζει την εποχη των φιλοσοφων που αποσπωνται απο την πολη, αλλα ταυτοχρονως, κατοχοι της αληθειας, θελουν να της υπαγορευσουν νομους παραγνωριζοντας τελειως τη θεσμιζουσα δημιουργικοτητα του λαου, και οι οποιοι φιλοσοφοι, αδυναμοι πολιτικα, εχουν ως υψιστη φιλοδοξια τους να γινουν συμβουλοι του πριγκηπα (φιλοδοξια που δεν επαυσε εκτοτε)…

…Αυτος ο φινος ψυχολογος και ο θαυμασιος πορτραιτιστας εκλαμβανει… τον τυραννο Διονυσιο των Συρακουσων Διονυσιο για δυναμει βασιλεα- φιλοσοφο, το ιδιο οπως 23 αιωνες αργοτερα ο Χάιντεγκερ θα εκλαβει το Χιτλερ και το ναζισμο ως τις ενσαρκωσεις του πνευματος του γερμανικου λαου και της ιστορικης αντιστασης εναντιον της βασιλειας της τεχνικης…

Δεν αρχιζει ομως με τον Πλατωνα… αυτη η αξιοθρηνητη  πλευρα της δραστηριοτητας των διανοουμενων απεναντι σην ιστορια, δηλαδη η εκλογικευση του πραγματικου… η νομιμοποιηση των υπαρχουσων εξουσιων… [Αυτη η ταση] επανασυνδεεται… με τις αρχαϊκες φασεις της ανθρωπινης ιστοριας, για τις οποιες οι εκαστοτε υπαρχοντες θεσμοι ειναι ιεροι, και η οποια κατορθωνει να θεσει τη φιλοσοφια, απο δημιουργιας της συστατικο στοιχειο της αμφισβητησης της καθεστηκυιας ταξεως, στην υπηρεσια της διατηρησης αυτης της ταξεως…

Ειναι αδυνατο να μη δουμε τον Χριστιανισμο, απο τις πρωτες μερες του, ως τον ρητο δημιουργο των πνευματικων, αισθηματικων, υπαρξιακων θεσεων, οι οποιες θα στηριξουν επι 18 και πλεον αιωνες την καθαγιαση των υπαρχουσων εξουσιων… Εκμεταλλευομενος για τους δικους του σκοπους το ελληνικο φιλοσοφικο οπλοστασιο, ο Χριστιανισμος θα προσφερει επι 15 αιωνες τις απαραιτητες συνθηκες για την αποδοχη του ‘‘πραγματικου’’… Το ‘‘απόδοτε τα Καίσαρος τω Καίσαρι’’ μονο σε συναρτηση με το ‘‘πάσα εξουσια εκ Θεού’’ μπορει να ερμηνευτει…

Παρα τα φαινομενα, στον ιδιο κοσμο, κοσμο ουσιαστικα θεολογικο,  α-πολιτικο, α-κριτικο, ανηκουν και ο Νιτσε, που διακυρησσει ‘‘την αθωοτητα του γιγνεσθαι’’, και ο Χάιντεγκερ, που παρουσιαζει την ιστορια ως… ελευση του ειναι και δωρεα/προορισμο του ειναι και απο το ειναι… [και η] κυριολεκτικη αποθεωση της πραγματικοτητας στο εγελιανο συστημα (‘‘ο,τι ειναι πραγματικο ειναι ορθολογικο’’)

…Πρεπει καποτε να τελειωνουμε μ’αυτο το εκκλησιαστικο, ακαδημαϊκο και λογοτεχνικο σεβας. Πρεπει να μιλησουμε για τη συφιλη αυτης της οικογενειας… Πρεπει να πιασουμε απο τ’αυτι τον θεολογο, τον εγελιανο, τον νιτσεϊκο, τον χαϊντεγκεριανο, και να τους οδηγησουμε στα στρατοπεδα της Κολυμα, του Αουσβιτς, στα ρωσικα ψυχιατρεια, στις αιθουσες βασανιστηριων της αργεντινης αστυνομιας, και να απαιτησουμε να μας εξηγησουν… χωρις υπεκφυγες το νοημα των εκφρασεων ‘‘πασα εξουσια εκ Θεου’’, ‘‘ο,τι ειναι πραγματικο ειναι ορθολογικο’’, ή ‘‘αθωοτητα του γιγνεσθαι’’…

Αλλα το πιο φανταστικο αμαλγαμα παρουσιαζεται οταν ο διανοουμενος πετυχαινει… να συνδεσει την κριτικη της πραγματικοτητας με τη λατρεια της δυναμης και της εξουσιας [της ‘‘επαναστατικης’’ εξουσιας]… Ο Σαρτρ, βεβαιωνοντας απειλητικα: ‘‘Δεν μπορειτε να συζητατε τις πραξεις του Σταλιν, εφοσον ειναι ο μονος που κατεχει τις πληροφοριες που τις δικαιολογουν’’ θα παραμεινει αναμφισβητητα το πιο ευγλωττο δειγμα της αυτογελοιοποιησης του διανοουμενου…»

.

.

Ο ΚΥΡΙΟΣ ΤΩΝ ΣΗΜΑΣΙΩΝ

.

Κ. Καστοριαδης: Εξουσια, Πολιτικη, Αυτονομια.
[Οι ομιλιες στην Ελλαδα – Υψιλον]

«…Πριν και επανω απο το μονοπωλιο της νομιμου βιας υπαρχει το μονοπωλιο του νομιμου λογου. Και το ιδιο το μονοπωλιο του νομιμου λογου δεσποζεται απο το μονοπωλιο της νομιμης σημασιας. Ο Κυριος των σημασιων εχει το θρονο του πιο ψηλα απο τον Κυριο της βιας•(…) για να μπορεσουν τα οπλα να επεμβουν χρειαζεται ο λογος, πρεπει δηλαδη ο λογος της υπαρχουσας εξουσιας, ή αυτου που αντιτιθεται στην υπαρχουσα εξουσια, να επιβαλλεται πανω στις περιφημες ομαδες των ενοπλων ανθρωπων.

Ο τεταρτος λοχος του συνταγματος Παβλοφσκι, σωματοφυλακων της Αυτου Μεγαλειοτητος του Τσαρου, και ολοκληρο το συνταγμα Σεμενοφσκι, ητανε τα πιο ισχυρα στηρηγματα του θρονου, εως τις καταπληκτικες εκεινες ημερες της 26ης και 27ης Φεβρουαριου 1917, οπου συναδελφωθηκαν με τα πληθη και εστρεψαν τα τουφεκια τους εναντιον των αξιωματικων τους.

Ο ισχυροτερος στρατος του κοσμου δεν θα σας προστατευσει εαν δεν σας ειναι πιστος, και το εσχατο θεμελιο της πιστης του ειναι η φαντασιακη του πεποιθηση σχετικα με τη φαντασιακη νομιμοτητα σας και ισχυ…»

..

.

.

.

One Response to “Ο ΔΙΑΝΟΟΥΜΕΝΟΣ ΚΑΙ Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ”

  1. ΙσοτηταEquality Says:

    https://castoriadis1979.wordpress.com/231-2/

    https://castoriadis1979.wordpress.com/223-2/

    «…ενα ιεραρχικο συστημα στηριζεται στον ανταγωνισμο των ατομων και στον αγωνα ολων εναντιον ολων. Στρεφει ασταματητα τους ανθρωπους εναντιον των συνανθρωπων τους και τους ενθαρρυνει να χρησιμοποιουν ολα τα μεσα για να “ανεβουν”. Οσοι παρουσιαζουν αυτο τον ωμο και παραλογο ανταγωνισμο, που διαδραματιζεταιστην ιεραρχια της εξουσιας, της εντολης, των αποδοχων, σαν καποια αθλητικη “αμιλλα” στην οποια οι “καλυτεροι” [οι “αριστοι”] κερδιζουν σε ενα δηθεν τιμιο παιχνιδι, πρεπει μαλλον να θεωρουν τους ανθρωπους ηλιθιους και να νομιζουν οτι οι ανθρωποι δεν βλεπουν τι συμβαινει πραγματικα σε ενα ιεραρχικο συστημα ―απο το εργοστασιο και τα γραφεια μεχρι το πανεπιστημιο και ακομα, ολο και περισσοτερο στην επιστημονικη ερευνα απο τη στιγμη που καταντησε τεραστια γραφειοκρατικη επιχειρηση[…]
    Η ζουγκλα γινεται ολο και πιο απανθρωπη οσο ανεβαινεις τα σκαλια της ιεραρχιας ―και γι’αυτο συνανταμε τη συνεργασια μονο στη βαση, εκει οπου οι δυνατοτητες “προαγωγης” ειναι μηδαμινες ή ανυπαρκτες[…]

    Μια απο τις σημαντικοτερες λειτουργιες της σημερινης ιεραρχιας ειναι η οργανωση του καταναγκασμου… επιτηρηση, ελεγχος, επιβολη ποινων, αμεση ή εμμεση επιβολη της “πειθαρχιας” και αψογη εκτελεση των εντολων της διευθυνσης…[223]
    Γιατι ομως χρειαζεται ο καταναγκασμος; Διοτι σε γενικες γραμμες… οι εργαζομενοι νοιωθουν οτι τους ξενωνουν και τους εκμεταλλευονται, διοτι ουτε η εργασια ουτε το προϊον της τους ανηκουν,διοτι δεν αποφασιζουν οι ιδιοι αυτο που κανουν ή τον τροπο. Με λιγα λογια, επειδη υπαρχει διαρκης συγκρουση μεταξυ εκεινων που εργαζονται και εκεινων που διευθυνουν την εργασια των αλλων και την καρπωνονται[…]
    Το ζητημα δεν ειναι να μαθουμε αν ή πειθαρχια, ή καμια φορα και ο καταναγκασμος, χρειαζονται. Το ζητημα ειναι ποια πειθαρχια, ποιοι την ελεγχουν, με ποιες μορφες και ποιους στοχους… Αυτοδιαχειριζομενο συνολο δεν ειναι ενα συνολο χωρις πειθαρχια, αλλα ενα συνολο που αποφασιζει το ιδιο τη πειθαρχια του…»

*

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s